Połączenie w szereg (w linię)
Jest to najpopularniejszy, a także najłatwiejszy sposób na połączenie softstartu.
Wszystkie trzy fazy są łączone szeregowo z przekaźnikiem przeciążeniowym, stycznikiem głównym i innymi używanymi apararami w sposób przedstawiony na poniższym schemacie. Aparaty przeznaczone do połączenia w szereg należy tak dobrać, aby wytrzymywały pełny znamionowy prąd silnika. Sam silnik może być zarówno połączony w gwiazdę, jak i w trójkąt.
Przykład: Silnik 100 A wymaga softstartu 100 A, stycznika głównego 100 A itp.
Połączenie wewnątrz obwodu w trójkąt (wewnętrzny trójkąt)
Połączenie to znacznie ułatwia zastępowanie nimi istniejących rozruszników gwiazda-trójkąt.
Jeśli softstart jest połączony wewnątrz obwodu w trójkąt będzie przewodził tylko 58% (1/V3) wartości prądu połączenia w szereg. W związku z tym można zastosować aparaty o mniejszych wartościach znamionowych, aby obniżyć koszt rozwiązania.
Wszystkie funkcje będą działały tak samo niezależnie od tego, czy połączenie jest w szereg czy wewnątrz obwodu w trójkąt. Jednak przy połączeniu wewnątrz obwodu w trójkąt między softstartem a silnikiem musi przebiegać 6 przewodów, co sprawia, że przy większej odległości połączenie w szereg będzie rozwiązaniem tańszym.
Przykład: Silnik 100 A wymaga softstartu 58 A, stycznika głównego 58 A, jeśli jest umieszczony wewnątrz obwodu w trójkąt itp.
Silnik używany z połączeniem wewnątrz obwodu w trójkąt musi być w stanie utrzymywać połączenie w trójkąt podczas pracy ciągłej. W USA i niektórych innych krajach do tego rodzaju połączenia należy zamówić specjalny sześcioprzewodowy silnik.
Wewnątrz obwodu w trójkąt silnika nie można użyć softstartu sterującego napięciem tylko w dwóch z trzech faz.
Położenie stycznika głównego
Jeśli softstart połączony jest wewnątrz obwodu w trójkąt (Inside Delta), istnieją dwie możliwości umieszczenia stycznika głównego: wewnątrz obwodu w trójkąt lub na zewnątrz niego. Zatrzymanie silnika nastąpi przy obu tych położeniach stycznika, ale w przypadku opcji A uważa się, że zatrzymany silnik jest nadal pod napięciem. W przypadku opcji B stycznik główny należy dobrać do prądu znamionowego silnika, podczas gdy w przypadku opcji
A może on być dobrany do 58% prądu znamionowego.
Niezależnie od tego, gdzie umieszczony jest stycznik główny, musi on mieć kategorię AC-3 przy tym prądzie, aby w sytuacji awa ryjnej był w stanie wyłączyć prąd i zatrzymać silnik.
Powyższe materiały opracowała firma ABB. sp. z o.o.