Brak możliwości połączenia wewnątrz obwodu w trójkąt
Ponieważ jedna z faz nie jest sterowana przez softstart, więc prąd przechodziłby przez tę fazę, nie wydając sygnału startu softstartowi. Silnik nie zostałby wtedy uruchomiony, lecz by się rozgrzewał, aż wreszcie uległby uszkodzeniu.
Nawet, gdyby zastosować stycznik liniowy, aby zapobiec temu problemowi podczas postoju, prąd nie byłby wtedy w ogóle redukowany podczas rozruchu, a przecież redukcja prądu to największa korzyść z zastosowania softstartu.
Niektóre softstarty sterowane 2-fazowo tworzą składową DC
Podczas stopniowego obniżania i podnoszenia napięcia przez sterowanie tylko 2 fazami powstaje składowa DC, która działa hamuj ąco i redukuje moment obrotowy, co objawia się bardzo hałaśliwym rozruchem. Na rynku jest bardzo niewiele sterowanych 2-fazowo softstartów, które wyposażone są w skomplikowane układy eliminujące tę składową DC. Należą do nich między innymi softstarty produkowane przez ABB. Stosowanie tego specjalnego algorytmu jest niezbędne, aby wykorzystać sterowane 2-fazowo softstarty do większych silników.
Lekkie niezrównoważenie prądów podczas rozruchu
Jeśli używany jest sterowany 3-fazowo softstart, prąd rozruchowy będzie się rozkładał na trzy fazy. Jeśli softstart sterowany jest 2-fazowo, w fazie pozbawionej sterowania prąd będzie wyższy, niż w pozostałych dwóch fazach. W efekcie maksymalny prąd będzie w softstarcie sterowanym 2-fazowo wyższy niż w softstarcie sterowanym 3-fazowo. To niezrównoważenie występuje tylko przez krótką chwilę podczas rozruchu i zatrzymania. W trakcie ciągłej pracy prądy będą zrównoważone.
Kiedy softstart sterowany 2-fazowo jest dobrym rozwiązaniem?
Softstart sterowany 2-fazowo działa dobrze:
- w większości normalnych instalacji,
- we wszystkich segmentach rynku,
- gdy wymagane jest sterowanie momentem obrotowym,
- przy rozruchu normalnym lub o wysokiej mocy,
- gdy wymagane jest rozwiązanie tanie i kompaktowe.
Softstart sterowany 3-fazowo lepiej się sprawdzi, gdy:
- wymagany jest jak najniższy prąd rozruchowy,
- wymagane jest połączenie wewnątrz obwodu w trójkąt,
- występuje problem z brakiem zrównoważenia prądów podczas rozruchu i zatrzymywania.
Powyższe materiały opracowała firma ABB. sp. z o.o.