Zmiana z rozruchu bezpośredniego (załączenie bezpośrednie) na rozruch łagodny sterowany liniowo

Dzięki zastosowaniu układu do łagodnego rozruchu RSE, zmiana rozruchu liniowego na rozruch łagodny jest bardzo prosta:
1) Przetnij kabel silnika i wstaw przekaźnik RSE.
2) Podłącz wejście sterujące do kabli napięcia sieciowego. Ustaw początkowy moment obrotowy na minimum, a potencjometry rampy rozruchu i hamowania - przesuń na maksimum.
3) Włącz ponownie zasilanie - wyreguluj moment obrotowy tak, aby silnik rozpoczął pracę natychmiast po podaniu zasilania i ustaw czas rampy na odpowiednią wartość.


Po załączeniu C1, sterownik rozpoczyna pracę - silnik wykonuje łagodny rozruch.
Po wyłączeniu C1, silnik się zatrzyma, sterownik silnika zrese-tuje się, a po 0,5 sekundy urządzenie jest gotowe do rozpoczęcia ponownego (łagodnego) rozruchu.
Proszę zwrócić uwagę na to, że sterownik nie izoluje silnika od sieci. Zatem stycznik C1 potrzebny jest tutaj jako włącznik ochronny silnika.


Łagodny rozruch

Kiedy S1 jest zwarty łagodny rozruch będzie wykonywany zgodnie z ustawieniami potencjometrów rampy rozruchu i początkowego momentu obrotowego.
Po rozwarciu S1, silnik zatrzyma się zgodnie z warunkami ustawionymi potencjometrem rampy zatrzymania.


Przerwy między kolejnymi rampami

 Aby uchronić półprzewodnik przed przegrzaniem, należy zapewnić pewną przerwę między kolejnymi rampami (rozruchu i zatrzymania). Czas ten zależy od prądu silnika w czasie rampy i czasu trwania rampy (patrz tabela poniżej).

RSE .. 03 - B
Czas pomiędzy rampami
I rampy (A)
1 2 5 10
18 15 sek 30 sek 1,5 min 2,5 min
15 20 sek 20 sek 60 sek 1,5 min
12 10 sek 20 sek 50 sek 70 sek
9 8 sek 12 sek 30 sek 50 sek
6 5 sek 9 sek 25 sek 40 sek
3 2 sek 5 sek 20 sek 35 sek
1.5 1 sek 2 sek 5 sek 5 sek
RSE .. 12 - B
Czas pomiędzy rampami
I rampy (A)
1 2 5 10
72 2.5 min 5 min 40 min N/A
60 1.5 min 3 min 13 min 17 min
48 50 sek 1.5 min 5 min 10 min
36 30 sek 1 min 3 min 7 min
24 15 sek 40 sek 1.5 min 2.5 min
12 10 sek 20 sek 50 sek 70 sek
6 5 sek 9 sek 20 sek 40 sek

UWAGA:
Dane w tabeli ustalone są dla temperatury otoczenia 20°C.
Przy wyższych temperaturach należy dodać 5% wartości z tabeli na każdy 1°C podwyższonej temperatury.
Nie wolno powtarzać rampy przy zablokowanym wirniku.

Sposoby zabezpieczeń

Sterownik silnika powoduje automatyczne mostkowanie półprzewodnika po zakończeniu rozruchu. W związku z tym półprzewodnik może ulec zniszczeniu jedynie przy zwarciu podczas rampy rozruchu lub rampy hamowania. 3-fazowy silnik indukcyjny, z odpowiednio dobranym zabezpieczeniem przeciążeniowym nie powoduje zwarcia między liniami ani bezpośrednio do ziemi tak jak niektóre inne rodzaje obciążeń, np.: spirale grzewcze. W uszkodzonych silnikach zawsze część uzwojenia ogranicza prąd zwarciowy.
Jeżeli silnik zainstalowany jest w warunkach, w których jego zasilanie nie może być zakłócone, jako dopuszczalne zabezpieczenie przeciwzwarciowe stosuje się 3-polowy termiczno-magnetyczny przekaźnik przeciążeniowy.

Jeżeli istnieje ryzyko zwarcia na kablu, sterowniku lub obciążeniu, należy zastosować ultraszybki bezpiecznik, np.:
- dla 3A - typ Ferraz 660 gRB 10-10 (10A),
- dla 12A - typ Ferraz 660 gRB 10-25 (25A).
Gniazdo typu PST-10.

WebSystem  tel. 048 383.01.44   | serwis branżowy softstarty.pl | wortal z falownikami -> www.falowniki.pl | forum-> www.falowniki.info 

Warto zobaczyć


Dobór softstartów do silników elektrycznych  Napędy energoelektroniczne do zmniejszania prądów rozruchowych silników elektrycznych. Łagodny rozruch silników elektrycznych.

Copyright © 2010 www.softstarty.pl