Dzięki zastosowaniu układu do łagodnego rozruchu RSE, zmiana rozruchu liniowego na rozruch łagodny jest bardzo prosta:
1) Przetnij kabel silnika i wstaw przekaźnik RSE.
2) Podłącz wejście sterujące do kabli napięcia sieciowego. Ustaw początkowy moment obrotowy na minimum, a potencjometr rampy rozruchu przesuń na maksimum.
3) Włącz ponownie zasilanie - wyreguluj moment obrotowy tak aby silnik rozpoczął pracę natychmiast po podaniu zasilania i ustaw czas rampy na odpowiednią wartość.
Po załączeniu C1, sterownik rozpoczyna pracę - silnik wykonuje łagodny rozruch. Po wyłączeniu C1, silnik się zatrzyma, sterownik silnika zresetuje się, a po 0,5 sekundy urządzenie jest gotowe do rozpoczęcia ponownego (łagodnego) rozruchu. Proszę zwrócić uwagę na to, że sterownik nie izoluje silnika od sieci. Zatem stycznik C1 potrzebny jest tutaj jako włącznik ochronny silnika.
Łagodny rozruch
Kiedy S1 jest zwarty łagodny rozruch będzie wykonywany zgodnie z ustawieniami potencjometrów rampy rozruchu i początkowego momentu obrotowego.
Przerwy między kolejnymi rampami rozruchu
Aby uchronić półprzewodnik przed przegrzaniem, należy zapewnić pewną przerwę między kolejnymi rampami rozruchu. Czas ten zależy od prądu silnika w czasie rampy i czasu trwania rampy (patrz tabela poniżej).
RSE .. 12 - BS
Czas pomiędzy rampami | 1 | 2 | 5 | 10 |
I rampy (A) | ||||
72 | 2,5 min | 5 min | 40 min | N/A |
60 | 1,5 min | 3 min | 13 min | 17 min |
48 | 50 sek | 1,5 min | 5 min | 10 min |
36 | 30 sek | 1 min | 3 min | 7 min |
24 | 15 sek | 40 sek | 1,5 min | 2,5 min |
12 | 10 sek | 20 sek | 50 sek | 70 sek |
6 | 5 sek | 9 sek | 20 sek | 40 sek |
UWAGA:
Dane w tabeli ustalone są dla temperatury otoczenia 20°C.
Przy wyższych temperaturach należy dodać 5% wartości z tabeli na każdy 1°C podwyższonej temperatury.
Nie wolno powtarzać rozruchu przy zablokowanym wirniku
Sposoby zabezpieczeń
Sterownik silnika powoduje automatyczne mostkowanie półprzewodnika po zakończeniu rozruchu. W związku z tym półprzewodnik może ulec zniszczeniu jedynie przy zwarciu podczas rampy rozruchu lub rampy hamowania.
Silnik jednofazowy indukcyjny, z odpowiednio dobranym zabezpieczeniem przeciążeniowym nie powoduje zwarcia między liniami ani bezpośrednio do ziemi tak jak niektóre inne rodzaje obciążeń, np. spirale grzewcze. W uszkodzonych silnikach zawsze część uzwojenia ogranicza prąd zwarciowy.
Jeżeli silnik zainstalowany jest w warunkach, w których jego zasilanie nie może być zakłócone, jako dopuszczalne zabezpieczenie przeciwzwarciowe stosuje się jednopolowy termiczno-magnetyczny przekaźnik przeciążeniowy.
Jeżeli istnieje ryzyko zwarcia na kablu, sterowniku lub obciążeniu, należy zastosować ultraszybki bezpiecznik np.: Ferraz 660 gRB 10-25 z gniazdem PST-10.