Zmiana z rozruchu bezpośredniego (załączenie bezpośrednie) na rozruch łagodny sterowany liniowo

Dzięki zastosowaniu układu do łagodnego rozruchu RSE, zmiana rozruchu liniowego na rozruch łagodny jest bardzo prosta:

1) Przetnij kabel silnika i wstaw przekaźnik RSE.
2) Podłącz wejście sterujące do kabli napięcia sieciowego. Ustaw początkowy moment obrotowy na minimum, a potencjomery rampy rozruchu i hamowania przesuń na maksimum.
3) Włącz ponownie zasilanie - wyreguluj moment obrotowy tak, aby silnik rozpoczął pracę natychmiast po podaniu zasilania i ustaw czas rampy na odpowiednią wartość.

Po załączeniu C1, sterownik rozpoczyna pracę - silnik wykonuje łagodny rozruch. Po wyłączeniu C1, silnik się zatrzyma, sterownik silnika zresetuje się, a po 0,5 sekundy urządzenie jest gotowe do rozpoczęcia ponownego (łagodnego) rozruchu. Proszę zwrócić uwagę na to, że sterownik nie izoluje silnika od sieci. Zatem stycznik C1 potrzebny jest tutaj jako włącznik ochronny silnika.



Łagodny rozruch

Kiedy S1 jest zwarty łagodny rozruch będzie wykonywany zgodnie z ustawieniami potencjometrów rampy rozruchu i początkowego momentu obrotowego.
Po rozwarciu S1, silnik zatrzyma się zgodnie z warunkami ustawionymi potencjometrem rampy zatrzymania.



Sposoby zabezpieczeń

Sterownik silnika powoduje automatyczne mostkowanie półprzewodnika po zakończeniu rozruchu. W związku z tym półprzewodnik może ulec zniszczeniu jednie przy zwarciu podczas rampy rozruchu lub rampy hamowania.
Trójfazowy silnik indukcyjny, z odpowiednio dobranym zabezpieczeniem przeciążeniowym, nie powoduje zwarcia między liniami, ani bezpośrednio do ziemi tak jak niektóre inne rodzaje obciążeń, np. spirale grzewcze.
W uszkodzonych silnikach zawsze część uzwojenia ogranicza prąd zwarciowy.
Jeżeli silnik zainstalowany jest w warunkach, w których jego zasilanie nie może być zakłócone, jako dopuszczalne zabezpieczenie przeciwzwarciowe stosuje się 3-polowy termiczno-magnetyczny przekaźnik przeciążeniowy.

Przerwy między kolejnymi rampami
Czas pomiędzy rampami
I rampy (A)
1 2 5 7 10
150 4 min. 8 min. 20 min. N/A N/A
125 3 min. 6 min. 14 min. 19 min. N/A
100 2 min. 4 min. 9 min. 12 min. 18 min.
75 1 min. 2 min. 5 min. 7 min. 10 min.
50 27 sek. 53 sek. 2 min. 3 min. 4 min.
25 7 sek. 13 sek. 33 sek. 47 sek. 67 sek.

Aby uchronić półprzewodnik przed przegrzaniem, należy zapewnić pewną przerwę między kolejnymi rampami (rozruchu i zatrzymania). Czas ten zależy od prądu silnika w czasie rampy i czasu trwania rampy (patrz tabela obok).

UWAGA:
Dane w tabeli ustalone są dla temperatury otoczenia 20°C. Przy wyższych temperaturach należy dodać 5% wartości z tabeli na każdy 1°C podwyższonej temperatury. Nie wolno powtarzać rampy przy zablokowanym wirniku.

WebSystem  tel. 048 383.01.44   | serwis branżowy softstarty.pl | wortal z falownikami -> www.falowniki.pl | forum-> www.falowniki.info 

Warto zobaczyć


Dobór softstartów do silników elektrycznych  Napędy energoelektroniczne do zmniejszania prądów rozruchowych silników elektrycznych. Łagodny rozruch silników elektrycznych.

Copyright © 2010 www.softstarty.pl