Termin „softstart" znajduje zastosowanie w szerokim zakresie technologii. Technologie te przypisane są do rozruchu silników, jednak występują znaczne różnice w zastosowanych metodach sterowania i wynikających z tego korzyściach.

Softstarty możemy przypisać do następujących kategorii zastosowań:
• Sterowanie momentem
• Sterowanie z otwartą pętlą napięcia
• Sterowanie z zamkniętą pętlą napięcia
• Sterowanie z zamkniętą pętlą prądu

Sterowanie momentem zapewnia redukcję tylko momentu rozruchowego. W zależności od modelu zapewniają tylko kontrolę jedno lub dwu fazową.
Skutkiem tego jest brak kontroli nad prądem rozruchowym, który występuje w bardziej zaawansowanych rozwiązaniach softstartów. Jedno fazowe kontrolery momentu muszą być używane wraz ze stycznikiem i zabezpieczeniem przeciążenia silnika. Są one odpowiednie dla niewymagających aplikacji z małą lub średnią liczbą rozruchów. Sterowanie trójfazowe powinno być używana dla aplikacji z dużą liczbą rozruchów lub aplikacji z wysoką bezwładnością obciążenia, ponieważ jednofazowe kontrolery podnoszą temperaturę silnika podczas startu. Dzieje się tak, ponieważ prawie pełny prąd przy znamionowym napięciu przepływa przez uzwojenia silnika i nie może być kontrolowany przez kontroler jednofazowy. Ten przepływ prądu dla okresów dłuższych niż rozruch bezpośredni podnosi temperaturę silnika. Dwufazowe kontrolery momentu muszą być używane z zabezpieczeniem przeciążeniowym, ale mogą także startować i zatrzymywać silnik bez użycia stycznika, jakkolwiek napięcie jest obecne na silniku nawet, kiedy nie pracuje. Jeżeli instalujemy aplikację używając tego urządzenia, to ważne jest, aby zapewnić odpowiednie środki bezpieczeństwa zgodne z lokalnymi przepisami.

Kontrolery z otwartą pętlą napięcia kontrolują wszystkie trzy fazy i zapewniają korzyści elektryczne i mechaniczne normalnie oferowane w softstar-tach. Te systemy kontrolują napięcia zasilające silnik w pożądany sposób, ale nie otrzymujemy sygnału sprzężenia zwrotnego prądu rozruchu. Kontrola procesu rozruchu jest prowadzona przez użytkownika poprzez zmianę parametrów takich jak, początkowe napięcie, czas rozruchu i podwójny czas rozruchu. Dostępna jest także funkcja łagodnego zatrzymania, która zwykle wydłuża czasy zatrzymania silnika.

Kontrolery z otwartą pętlą napięcia muszą być używane z zabezpieczeniem przeciążenia silnika i w razie potrzeby wraz ze stycznikiem sieciowym. Jak z tego wynika są to pojedyncze urządzenia, które musimy zintegrować z innymi elementami aby skompletować pełny układ softstartu.
Kontrolery z zamkniętą pętlą napięcia są modyfikacją kontrolerów otwartej pętli napięcia. Otrzymują sygnał sprzężenia zwrotnego o prądzie rozruchowym silnika i używają go zatrzymania narastania napięcia rozruchowego, gdy wartość prądu rozruchowego przekroczy limit, jaki został zaprogramowany przez użytkownika. Nastawy użytkownika są takie same jak dla kontrolerów z otwartą pętlą napięcia, lecz dodatkowo posiadają nastawę limitu prądu.

Informacje o prądzie silnika są często użyteczne dla podstawowych funkcji zabezpieczeń działających w oparciu o prąd. Należą do nich zabezpieczenia: przeciążeniowe, podprądowe, niesymetria faz, elektroniczne przeciążenie itp. Te systemy składają się na kompletny softstart silnika zapewniając kontrolę nad startem i stopem silnika oraz jego zabezpieczeniem.

Kontrolery z zamkniętą pętlą prądu są najbardziej zaawansowane z softstartów. Odwrotnie niż w systemach bazujących na napięciu, technologia zamkniętej pętli prądowej używa prądu jako podstawowego sygnału odniesienia. Przewagą tego rozwiązania jest dokładna kontrola prądu rozruchu oraz łatwość jego nastawy. Wiele z nastaw użytkownika wymaganych przez systemy z zamkniętą pętlą napięcia mogą być automatycznie wykonane przez systemy bazujące na prądzie.

Zasada Sterowania MCD3000

Softstarty MCD3000 zapewniają kontrolę wszystkich trzech faz zasilających silnik. Należą do grupy kontrolerów z zamkniętą pętlą prądu wykorzystujących stałe algorytmy kontroli prądu w celu zapewnienia najlepszej kontroli rozruchu.

WebSystem  tel. 048 383.01.44   | serwis branżowy softstarty.pl | wortal z falownikami -> www.falowniki.pl | forum-> www.falowniki.info 

Warto zobaczyć


Dobór softstartów do silników elektrycznych  Napędy energoelektroniczne do zmniejszania prądów rozruchowych silników elektrycznych. Łagodny rozruch silników elektrycznych.

Copyright © 2010 www.softstarty.pl